Saturday, March 7, 2015

Saya Dan Supplement

Assalamualaikum bloggers & salam berhujung minggu...

Entri kali ni saya nak share  macam mana saya boleh terjebak dengan supplement walhal saya ni cukup susah nak telan apa-apa jenis capsul lagi-lagi kalu ubat jenis cecair contoh mcm ubat batuk tu kan.. (errrr tak kan ku cuba-cuba nak sentuhnya... haha) walaupun demam, sakit etc.. kalu demam biasa2 saya memang tak ambil ubat pergi klinik pun sebab nak mc jer hahaha... (teruk kan.. :p ) amboiii panjang nya mukaddimah mak jah oiii hehehe...

Amaran : Entri ni sangat panjang ya, sedia untuk membaca :')

Berbalik pada kisah supplement tadi, untuk ambil supplement memang perlukan orang berdisiplin sebab nya jika ambil supplement mesti konsistan dan kesan nya ambil masa. beli tapi kejap makan kejap tak, membazir bukan?? supplement bukan ubat, makan je terus hilang sakit.. supplement ialah makanan tambahan, adalah bertujuan untuk menambah diet dan menyediakan nutrien seperti vitamin, mineral, serat, asid lemak atau asid amino dan ada juga orang panggil produk kesihatan semulajadi.

Sebelum ni memang saya tak ambil tahu pun pasal supplement lebih teruk lagi memang tak pernah terfikir pun tentang kewujudan supplement.. (hahaha.. jahilnya kann) tapi itu la hakikatnya saya :) 1 lagi sebab saya ni muda kot,, perasan !! ekekeke ..... yela saya rasa saya muda tak perlukan supplement, sihat je kan selalu..

Alhamdulillah, Jun 2012 dapat tau preggy anak 1st tapi time tu dah 12week ++.. terasa lama juga la lepas diijab kabul november 2011.. Rezeki itu rahsia Allah usah kita pertikaikan. yang penting usaha je. ^_^ Bulan berganti bulan, ibu pregnant mesti la pergi checkup kan.. doktor atau nurse mesti bekal kan kita folic acid  kadang2 ada juga dia bagi obimin kan.. tapi saya tak pernah makan punn sebab memang tak suka. huhuuu..

gambar pinjam dr en google (folid acid)
obimin saya pernah dapat dulu :) (gambar pinjam en google)
kedua-dua vitamin ni saya ambik jarang-jarang sangat sepanjang pregnant sebab saya memang tak suka nak telan ubat-ubat dan vitamin ni.. 

Satu hari, kakak saya tanya, tak nak ambil supplement ke untuk pregnant?? errr... saya cakap untuk apa? dia bgtau la blaa... blaa... blaa.. saya cakap tak nak la mahal... hahha kedekut wehhh..! kakak saya cakap, "kalu baik untuk kesihatan anak dan ibu kenapa tak nak? takpe duit boleh cari..." huhu ambil setempek! T_T betul juga kata kakak, kenapa mesti nak kedekut kalu benda baik untuk kandungan saya.. okay lepas bincang dengan banker, dia setuju nak release payment untuk supplement set pregnant nutrilite by amway harga rm170 +++ (tak ingat tapi sure bawah rm 200)

pinjam lagi gambar en google (maafin ku dong T_T)
saya ambil 3 produk je.. Protein powder + Calcium + Bcomplex.. Bermula la hidup saya dengan dunia supplement hihiiii.... ku sangka panas berpanjangan rupa nya hujan pulak tengahari hahahaaa... ternyata diriku tetap begitu, banyak tak makan dari makan.. wehuuuu kalu kat rumah memang hubby saya bising dah beli tak nak makan pulak kan so jalan penyelesaian supaya hubby tak membebel saya bawa ke ofis ekekeke... bagitahu dia saya ambil masa kat ofis (ehhh... tak tipu yer saya memang ambil tapi cuma tak konsistan.. banyak hari cuti dari hari yang ambil).. set ni duk la kat ofis hingga saya cuti bersalin dan naik cuti masih ada :) 

sekian cerita mengenai Saya Dan Supplement... nantikan sambungannya ^_^




5 comments:

  1. dh lama x telan pil ubat....kalau nk telan rasa tercekik kat leher itu sbb sis JM ambil supplement yg boleh di bancuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM... eija sapu je yg mana2 tapi malas nya la... kdg2 lupa... hahaha

      Delete
  2. Eh sy xdpt obimin pun,tp maybe dh tukar kot,bukan obimin lupa la nama apa. Sy masa preggy xleh telan yg brbentuk pil,ngade sungguh, so saya memang amek qaseh gold je lah... honestly memang kena amek supplement kan...

    ReplyDelete