Friday, May 16, 2014

KENALI OMEGA-3 BUKAN SEKADAR MINYAK IKAN

1. Menurut National Institute of Health, supplement minyak ikan dapat membantu mereka yang menghadapi masalah berat badan berlebihan dan mereka yang mengalami masalah hipertensi.Ia dikira sebagai ‘keperluan’ kerana tubuh kita tidak boleh membuat Omega-3 sendiri. Omega-3 adalah sejenis asid lemak politaktepu yang hanya boleh di dapati dalam minyak ikan. Oleh sebab itu, minyak ikan mudah didapati di pasaran.

2. Omega-3 penting untuk fungsi otak dan pertumbuhan dan perkembangan tubuh yang normal. Ia boleh mengurangkan risiko sakit jantung.

3. Jenis Omega-3 dalam minyak ikan ialah DHA dan EPA. Selain penting untuk perkembangan otak, Omega-3 juga berperanan dalam penurunan berat badan. Mengikut kajian oleh American Journey of Physiology, Endocrinology & Metabolism, pengambilan Omega-3 yang berterusan akan menurunkan paras lemak dan tindakbalas badan terhadap leptin. Leptin adalah hormon yang dihasilkan oleh sel lemak, berinteraksi dengan bahagian otak yang mengawal rasa lapar dan kenyang.

4. Leptin yang bermutasi menyebabkan seseorang itu sering berasa lapar. Keadaan ini menjadi penyebab kepada obesiti. Leptin tidak dapat berfungsi dengan baik apabila seseorang mengalami obesiti, lalu menjadikan tubuh kita tidak menerima isyarat dari leptin dengan baik. Malangnya ia menjadikan seseorang itu lebih rasa nak makan apabila keadaan ini berlaku.

5. Tips Tingkatkan Komunikasi Leptin-Otak
a. Dapatkan tidur yang cukup
b. Kekurangan tidur menyebabkan hormon badan menjadi kacau bilau. Keadaan ini turut mempengaruhi kadar leptin. Tidurlah secukupnya agar leptin yang optimum dapat dihasilkan. Orang yang kurang tidur biasanya mempunyai berat badan yang berlebihan.
c. Makan buah dan sayur segar
d. Makan 5-10 hidangan sayur dan buah-buahan setiap hari memperbaiki fungsi leptin dan menghantar signal ke otak memberitahu bahawa kita sudah kenyang. Buah dan sayur juga rendah kalori dan tinggi fiber, membenarkan kita untuk makan banyak (makan buah banyak) tapi masih menjaga berat badan.

Mengambil Omega-3
Mereka yang bermasalah obesiti menghasilkan terlalu banyak molekul-molekul untuk melawan inflamasi. Keadaan ini mengganggu fungsi leption. Mengambil omega-3 bukan saja memperbaiki fungsi leptin malah membantu tubuh untuk melawan inflamasi yang berlaku.

Dapatkan Omega Guard Shaklee yang bertaraf farmaseutikal, diperbuat daripada ikan2 terpilih yang lebih baik dari hati ikan.


Turun berat badan dengan sihat!

Berminat? Hubungi untuk konsultasi & harga istimewa:
 ♥ FB Personal: Puteri Ayahbonda
♥ Shaklee ID: 910618
♥ FB Page: SZI Shoppe
♥ Email : mizeija91@gmail.com
♥ Call/SMS/WhatsApp : 0199086965 mama eija
♥ COD Area: Subang Jaya, Shah Alam & Petaling Jaya


No comments:

Post a Comment