Friday, April 14, 2017

7 Sebab Kenapa Badan Kita Perlukan Supplement

Assalamualaikum

Tak dinafikan sekarang memang banyak jenama supplement dipasaran. Kenapa banyak, sebab supplement mendapat sambutan tinggi dalam kalangan pengguna. Sebagai pengguna haruslah, eh bukan harus lagi dah tapi memang wajib cari yang betul2 Selamat digunakan.. Ingat tau pesan Me cari supplement yang selamat digunakan. :)

mengapa tubuh memerlukan makanan tambahan atau vitamin supplement?

adakah tak cukuphanya dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan pemakanan seimbang?

Menurut pakar nutrisi terkemuka sendiri, Dr Ray Strand mendefinisi gaya hidup sihat di era moden ini adalah makanan seimbang, senaman dan makanan tambahan.


Ok berbalik pada topik utama, ME akan share sebab kenapa kita sekarang perlukan supplement.

1. Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas sememangnya menjejaskan kesihatan kita.



2. Badan kita memerlukan Dos vitamin yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. Hakikatnya nutrien boleh didapati dari pemakanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak cukup untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.



3. Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga dan bahan kimia lain menyebabkan kualiti buah dan sayur kurang. Selain itu, mungkin ditanam di atas tanah yang tak SUBUR mengandungi bahan dan galian yang kurang.

4. Mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti kurang bersenam atau bertukar serta merokok

5. Rutin pemakanan kebanyakkan kita hari ini tidak hiraukan diet yang seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.


6. Pengambilan pil penghantaran sakit, ubat-ubatan dan antibiotic boleh mengganggu penyerapan zat makanan. pengambilan kafein, gula dan garam berlebihan dapat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh.

7. Kehilangan nutrien dalam makanan, terutamanya di kedai makan, restoran makanan segera, masak terlalu lama dan sebagainya. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan.  Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haha semasa dimasak.


ME percaya 7 sebab yang disenaraikan kat atas kita semua terdedah, jadi berusaha la dari sekarang untuk menutup rompong-rompong nutrien yang hilang dengan mengambil supplement sebagai makan tambahan. Supplement / makanan tambahan bukan lagi satu pilihan tapi merupakan satu 'insurans' kepada kesihatan saya, anda & kita semua ;)

with love
Mama Eija 0199086965
Pengedar Shaklee Berdaftar

✅Cod Subang bestari, subang Perdana, subang airport, paya jarak
✅Weekend cod temerloh, Triang, bentonite
✅Penghantaran seluruh malaysia melalui poslaju & Gdex express

3 comments: