Wednesday, September 24, 2014

Alah Ketika Mengandung? Kenapa Kita Muntah?

Bila mengandung je kena ada alah, muntah. betul ke? Bukan semua wanita akan mengalaminya. Malah ada wanita yang bernasib baik tiada alahan pun sepanjang kehamilan. Ada juga wanita yang mengalami alahan, muntah yang teruk sehingga terpaksa dimasukkan ke hospital. 



Kenapa kita muntah, ada alahan ketika hamil?

1. Hormon (HCG)
 Hormon ini meningkat dengan cepat pada peringkat awal kehamilan. Loya akan lebih memuncak di sekitar masa yang sama dengan tahap HCG. wanita mempunyai tahap yang lebih tinggi HCG,berisiko tinggi untuk mengalami rasa loya dan muntah-muntah.

2.Estrogen
Hormon ini, yang juga meningkat dengan pesat di awal kehamilan.wanita akan cenderung kepekaan terhadap bau.  Aroma tertentu serta-merta mencetuskan refleks lelucon. 

3.Perut sensitif
Kawasan gastrousus Sesetengah wanita hanya lebih sensitif kepada perubahan awal kehamilan. Juga, beberapa kajian menunjukkan bahawa wanita yang mempunyai bakteria perut yang dikenali sebagai Helicobacter pylori adalah lebih cenderung untuk mempunyai rasa loya dan muntah-muntah.

4.Tekanan

Beberapa orang penyelidik telah mencadangkan bahawa wanita tertentu secara psikologi cenderung untuk mempunyai rasa loya dan muntah semasa mengandung sebagai tindak balas kepada tekanan yang tidak normal. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang kukuh untuk menyokong teori ini. (Sudah tentu, jika anda sentiasa loya atau muntah banyak, anda pasti boleh mula berasa lebih tertekan!)

2 comments:

  1. Kak Ina Kali ni mmg teruk juga alahan.... Nasib baik dah ok

    ReplyDelete