Thursday, October 2, 2014

KALSIUM PENTING UNTUK IBU HAMIL

Tidak dapat dinafikan, pengambilan kalsium amat penting bagi semua masyarakat kita. Budak budak nak membesar perlukan kalsium, orang dewasa pun perlukan kalsium untuk sihat dan bertenaga. Orang tua pula perlukan kalsium bagi mencegah osteoporesis. Jom kita selongkar apa ada disebalik Kalsium.


Mengapa Kita Pemerlukan Kalsium ?
Kalsium adalah nutrien yang diperlukan dalam badan untuk membina tulang dan gigi yang kuat. Kalsium juga membolehkan darah membeku biasanya, otot dan saraf untuk berfungsi dengan betul, dan jantung berdegup dengan normal. Kebanyakan kalsium dalam badan anda yang ditemui di dalam tulang anda.

Bagaimana Jika Kita Tidak Mengambil Kalsium yang Cukup ?
Bayi anda yang semakin meningkat memerlukan sejumlah besar kalsium untuk membangunkan. Jika anda tidak mengambil kalsium yang cukup untuk menampung keperluan bayi anda yang sedang membesar, badan anda akan mengambil kalsium daripada tulang anda, mengurangkan jisim tulang anda dan meletakkan anda berisiko untuk osteoporosis. Osteoporosis memulakan dramatik penipisan tulang, mengakibatkan tulang, lemah rapuh yang mudah boleh dipecahkan.

Kehamilan adalah masa yang kritikal bagi seorang wanita untuk mengambil lebih banyak kalsium. Malah jika tiada masalah membangunkan semasa mengandung, bekalan kalsium yang tidak mencukupi pada masa ini boleh mengurangkan kekuatan tulang dan meningkatkan risiko anda untuk osteoporosis di kemudian hari.

Berapa Banyak Kalsium yang Pelu Di ambil Semasa Mengandung?
Garis panduan berikut akan membantu memastikan bahawa anda mengambil kalsium yang mencukupi sepanjang kehamilan anda:

The U.S. Recommended Daily Allowance (USRDA) mencadangkan bagi kalsium adalah 1200 miligram (mg) sehari bagi wanita hamil dan menyusu (menyusu) lebih daripada 24 umur. USRDA untuk wanita di bawah usia 24 tahun adalah 1200-1500 mg. kalsium setiap hari.

Makan dan minum sekurang-kurangnya empat hidangan produk tenusu dan makanan yang kaya dengan kalsium sehari akan membantu memastikan bahawa anda telah mendapat 1200 mg. kalsium dalam diet harian anda.

Sumber terbaik kalsium adalah produk tenusu termasuk susu, keju, yogurt, sup krim, dan puding. Kalsium juga ditemui dalam makanan termasuk sayur-sayuran hijau (brokoli, bayam, dan sayur-sayuran), makanan laut, kacang kering, dan kacang.

Vitamin D akan membantu kalsium badan anda menggunakan. Jumlah yang cukup Vitamin D boleh diperoleh melalui pendedahan kepada matahari dan dalam telur, ikan, dan susu yang diperkaya.
Bagaimana Saya Boleh Mendapatkan Cukup Kalsium Jika Saya Tidak Toleran Laktosa?
Intoleransi laktosa adalah ketidakupayaan untuk menghadamkan laktosa, gula yang terdapat dalam susu. Ia menyebabkan kekejangan, gas, atau cirit-birit. Bila produk tenusu dimakan, intoleransi laktosa berlaku disebabkan badan kekurangan laktase, enzim yang diperlukan untuk menghadamkan laktosa. Jika anda tidak toleran laktosa, anda masih boleh menerima kalsium yang anda perlukan. 



Berikut adalah beberapa cadangan:
Cuba memakan sejumlah kecil susu dengan makanan. Susu mungkin lebih diterima dengan makanan.
Anda mungkin dapat bertolak ansur dengan produk susu tertentu yang mengandungi kurang gula, termasuk keju, yogurt, dan keju kotej. Ingat untuk mengelakkan keju lembut seperti Brie dan keju biru seperti keju lembut boleh menyebabkan peningkatan risiko untuk penyakit bawaan makanan di kalangan wanita hamil.
Makan sumber kalsium bukan tenusu termasuk hijau, brokoli, sardin, dan tauhu.
Gunakan Susu Lactaid diperkaya dengan kalsium. Berbincang dengan pakar pemakanan anda mengenai produk laktosa dikurangkan lain.
Adakah Saya Perlu Mengambil Kalsium Tambahan ?

Jika anda mempunyai masalah memakan cukup makanan yang kaya dengan kalsium dalam pelan makanan harian anda, bercakap dengan doktor dan pakar pemakanan anda mengenai tambahan kalsium. Jumlah kalsium yang anda perlukan dari tambahan bergantung kepada berapa banyak kalsium yang anda memakan melalui sumber makanan.

Kalsium tambahan dan beberapa antasid yang mengandungi kalsium mungkin melengkapkan diet sudah sihat. Banyak pelbagai vitamin tambahan mengandungi kalsium yang sedikit atau tiada; Oleh itu, anda akan memerlukan kalsium tambahan tambahan. SUMBER


****Dapatkan Ostematrix Shaklee dari Pengedar Sah Shaklee, Ostematrix bukan sekadar Kalsium


Cara Order, Sila hubungi :

  • Personal FB : EIJA ISMAIL
  • SHAKLEE ID : 910618
  • PAGE FB : SZI SHOPPE
  • EMAIL : mizeija9191@gmail.com
  • HOTLINE : 0199086965 eija (prefer sms & Wssap)
  • COD AREA : Subang Jaya, Shah Alam & Lembah Klang

4 comments:

  1. Replies
    1. Untuk yg berusia spt bunda apa kah pil kalsium ini boleh diambil atau hya utk ibu hamil saja?

      Delete
    2. terima kasih bunda atas pertanyaan... kalsium ni sesuai untuk orang dewasa. cuma saya tekankan disini terutama ibu hamil. kalu tak keberatan bunda boleh msg atau wssap 0199086965 saya boleh terangkan secara terperinci lagi :)

      Delete