Friday, October 31, 2014

Omega 3 Penting Untuk Wanita

Omega 3 adalah asid lemak penting yang mengandungi EPA dan DHA yang sangat penting untuk perkembangan memori dan menajamkan minda. Namun tubuh manusia tidak boleh menghasilkan EPA dan DHA ini dan kita perlu mendapatkan sumber EPA dan DHA dari sumber makanan dan juga supplement. Ramai yang tahu Omega 3 penting ketika hamil tetapi ramai dari wanita kurang menyedari yang asid lemak Omega 3 Penting Untuk Wanita .
Berikut adalah alasan mengapa Omega 3 Penting Untuk Wanita



1. Mengurangkan Sakit Ketika Haid (Period Pain)
Ramai dari wanita yang menderita sakit perut atau senggugut ketika datang haid. Kajian menunjukkan bahawa omega 3 memiliki sifat anti inflamasi yang membantu untuk menenangkan kesakitan ketika haid.

2. Mencegah Kanser Usus
Berdasarkan penelitian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition , wanita yang makan ikan tiga kali dalam seminggu, 33% lebih kecil kemungkinannya untuk mengembangkan polip, atau pertumbuhan jaringan didalam usus besar. Polip usus besar akan berubah menjadi ganas, dan semakin meningkat seiring dengan usia, dan memiliki kecenderungan menyebabkan kanker usus besar.
(Polip  adalah ketumbuhan “daging” yang boleh terdapat di sepanjang usus. Pendarahan yang berlaku bergantung kepada lokasi polip. Semakin dekat dengan dubur, semakin merah segar pendarahan yang berlaku. Sesetengah polip adalah ketumbuhan yang berpotensi untuk menjadi kanser (bergantung kepada ujian biopsi)

3.Mencegah osteoporosis
Osteoporosis adalah keadaan yang bila hilangnya kepadatan tulang dari waktu ke waktu. Wanita secara alami berisiko lebih tinggi mengalami osteoporosis jika dibandingkan dengan lelaki. Wanita yang dengan kecenderungan genetik,risikonya menjadi lebih tinggi. Kadang-kadang, penurunan hormon estrogen selama menopause menyebabkan keadaaan tersebut.
Beberapa kajian menunjukkan bahwa asid lemak omega 3 dapat membantu meningkatkan kadar kalsium dan meningkatkan kepadatan tulang. Namun, bukti ini masih kurang meyakinkan. Beberapa penelitian juga menunjukkan bahawa orang yang tidak mendapat asid lemak omega 3 yang cukupl (terutama EPA dan asam gamma linolenat, asam lemak omega 6), lebih cenderung memiliki tulang yang rapuh jika dibandingkan dengan orang dengan tingkat asupan omega 3 yang normal.

4.Menurunkan risiko kanser payudara.
Berdasarkankajian yang dilakukan di Amerika, yang melibatkan 35000 wanita pasca menopause yang tidak memiliki sejarah kanser payudara, makanan yang kaya omega 3 secara signifikan dapat mengurangi risiko seorang wanita terkena kanser jenis ini. Wanita yang mengamalkan suplemen minyak ikan berisiko lebih kecil 32% terkena kanker payudara.

5. Baik untuk hati
Omega 3 juga dapat mencegah depresi atau kemurungan. Dalam sebuah kajian, suplemen omega 3 yang diterbitkan dalam Journal of Clinical Psychiatry, menunjukkan bahawa suplemen omega 3 efektif terhadap kemurungan. Dalam kajian ini, kadar EPA yang tinggi dalam suplemen omega 3 yang digunakan untuk menstabilkan hati dan meningkatkan kualiti hidup pesakit. Dalam penelitian lain yang dilakukan oleh Universiti Pavia di Itali tentang kaitan omega 3 dan depresi pada wanita warga tua, diketahui ada manfaat yang sama. Namun para peneliti berpendapat bahawa penelitian tambahan yang membandingkan omega 3 dengan ubat antidepresan konvensional, lebih jelas dapat dirasakan kegunaannya untuk pesakit yang menderita depresi.

6. Omega 3 Untuk Kuruskan Badan
Kandungan asid lemak Omega 3 dalam minyak ikan dapat meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam. Ia turut membantu merangsang enzim yang berperanan dalam penyingkiran lemak agar lemak dapat dimanfaatkan untuk tenaga. Suplemen minyak ikan omega menjadi suplemen semulajadi yang efektif untuk membantu penurunan berat badan jika digabungkan dengan senaman.

Sumber omega 3 boleh didapati daripada ikan sardin, salmon dan kerang. Selain mengambil ikan salmon saya juga mengambil Suplemen Omega Guard Shaklee. Shaklee OmegaGuard™ ialah suplemen pemakanan yang mengandungi minyak ikan. Satu sajian OmegaGuard™membekalkan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.


 Jom dapatkan Omega Guard Shaklee!

Hotline 0199086965 mama eija
Email : mizeija91@gmail.com
FB page : SZI Shoppe
Personal FB : EIJA ISMAIL

1 comment:

  1. Sangat banyak ilmu yang disampaikan di sini.
    Thanks for a very good sharing.
    Tak ramai orang tau ni.

    ReplyDelete